Řetězový most – Széchenyi lánchíd v Budapešti

0 komentářů

Už jste slyšeli o Řetězovém mostu, maďarsky Széchenyi lánchíd, v Budapešti? Pokud ne, tak se jedná o historický most, který spojuje, přes řeku Dunaj, dvě historická města – Budín a Pešť, které se v postupu let spojila a dnes tvoří námi známou Budapešť.

V tomto článku si řekneme kde tento most najít, co zde lze vidět a pak taky něco o historii.

Kde leží Řetězový most

Tento most leží, dalo by se říci, v samém centru Budapeště. Leží jen kousek od Maďarského parlamentu, druhým směrem od Markétina ostrova. Jakmile most přejdete, tak se ocitnete hned pár kroků od lanovky Budavári Sikló, která vás vyveze nahoru na Budínský hrad.

No a abyste to nemuseli pracně hledat, tak jsem vám most vyznačil zde na této mapě.

Pohled na Řetězový most z lanovky Budavári Sikló
Pohled na Řetězový most z lanovky Budavári Sikló

Co lze na mostě vidět?

Největší dominantou mostu jsou obrovské kamenné brány, které drží ocelová lana, která drží celý most. Obdivovat můžete i čtyři velké kamenné sochy lvů, které zdobí vjezdy na most. Tyto sochy představují mytologické postavy symbolizující sílu, mír, váhu a bohatství.

Socha lva na Řetězovém mostě v Budapešti
Socha lva na Řetězovém mostě v Budapešti

Vstupné na Řetězový most

Vstupné na tento most se neplatí a je tak otevřen široké veřejnosti. Navíc díky zákazu vjezdu osobních automobilů si můžete dosyta užít romantickou procházku skrze toto místo.

Historie Řetězového mostu

Stavba započala v roce 1839, kterou navrhnul anglický inženýr William Tierney Clark. Na stavbu přitom dohlížel skotský inženýr Adam Clark. Jeho návrh kombinoval prvky klasicistní a romantické architektury, což dodalo mostu jedinečný vzhled. Stavba trvala deset let a most byl slavnostně otevřen v roce 1849. Jde tak o první trvalý most přes řeku Dunaj v Budapešti.

Řetězový most získal své jméno díky řetězům, které byly použity jako nosné prvky mostu. Jedná se o jeden z prvních mostů tohoto typu v Evropě. Konstrukce mostu byla totiž dost inovativní a jeho unikátní design zaujal jak místní obyvatele, tak návštěvníky města.

Most se tak brzy stal symbolem maďarské národní jednoty. V době, kdy byl postaven, byla Maďarská říše součástí Habsburské monarchie, a most symbolizoval spojení Budína a Pešti, které byly dříve oddělené. Tento symbolický význam mostu zůstává dodnes.

V průběhu své existence prošel Řetězový most několika rekonstrukcemi a renovacemi, aby zůstal v bezpečném a provozuschopném stavu. Jedna z významných rekonstrukcí proběhla po rozsáhlém poškození mostu během druhé světové války.

Další rekonstrukce probíhala od roku 2021 do 2023, kdy se vedení města shodlo, že na most budou mít zákaz vjezdu osobní automobily. Jedinou výjimkou jsou taxi a autobusy městské hromadné dopravy. Samotná rekonstrukce Řetězového mostu vyšla na 26,7 miliardy HUF, což odpovídá 1,7 miliardy CZK.

Nasvícený Řetězový most, v pozadí Maďarský parlament
Nasvícený Řetězový most, v pozadí Maďarský parlament

Zajímavost o mostě

I přes fakt, že v názvu stojí slovo “řetězový”, tak se ve skutečnosti jedná o klasický visutý most, který patří k těm nejkrásnějším v Evropě. Jeho délka činí 202 metrů a ve své době patřil k největším na světě.

Závěrem

Pokud se právě nacházíte v Budapešti nebo sem plánujete výlet, tak určitě doporučuji toto místo navštívit. Osobně bych zvolil trasu, že bych se podíval k Maďarskému parlamentu a odtud se přesunul přes most k lanovce Budavári Sikló, která vás vyveze nahoru k Budínskému hraduRybářské baště a dalším krásným památkám. Nyní vám popřeji už jen hezké počasí a hurá na cestu.

Kde se nacházíte:
Zpět nahoru

Další podobné články

Zanechte mi komentář