Lanovka – Budavári sikló v Budapešti

0 komentářů

Pokud čtete tento článek, tak pravděpodobně hledáte informace ohledně lanovky, která vás vyveze nahoru na Budínský hrad. Jestli mám pravdu, tak jste tu správně. V tomto článku vám řeknu všechny důležité informace ohledně lanovky – kde ji najít, kolik stojí vstupné a pak taky něco málo o historii.

Kde se lanovka na Budínský hrad nachází

Zde není potřeba složitého vysvětlování. Lanovka se nachází hned pod Budínským hradem. Když přejdete Řetězový most, tak ji budete mít hned před očima. No a abyste to nemuseli pracně hledat, tak jsem lanovku pro vás vyznačil zde na mapě.

Vstupné a otevírací doba

Naposledy, když jsem byl v Budapešti, tak zpáteční jízdenka stála něco okolo 4000 HUF. Otevírací doba byla od 07:30 – 21:50. No a ještě by vás mohlo zajímat, jak často tato lanovka jezdí – většinou každých 10 minut. Pokud by se od mé návštěvy něco změnilo, tak mi dejte prosím dolů do komentářů vědět, ať upravím článek. Děkuji.

Technické údaje

Délka dráhy, po které lanovka jede, je 95 metrů s maximálním převýšením 51 metrů a sklonem 48%. Lanovka obsahuje dva vozy, které fungují na principu kladky – tzn. zatímco jedna jede dolů, tak vytahuje tu druhou nahoru. Kabina lanovky pojme 24 cestujících, tak je nutno počítat s možnou menší frontou v hlavní sezoně. Přeci jen, turistů je vždy v Budapešti jako máku. No a za jak dlouho vás vyveze nahoru? Za něco málo okolo 90 sekund.

Historie Budavári sikló

Lanovka byla postavena v roce 1870, což ji činí jednou z nejstarších lanovek na světě. Jejím účelem bylo spojit Budínský hrad na vrcholu kopce s Budapešťským říčním přístavem na břehu Dunaje. Samotná stavba byla tehdy považována za technický zázrak té doby. Lanovka byla vybudována podle návrhu inženýra Viktora Freiheita a architekta Jenő Hildebrandta.

Budavári Sikló se vyznačuje nejen svou funkčností, ale také architektonickým stylem. Při pohledu na stanici lanovky na vrcholu kopce a dolní stanici na břehu Dunaje, si lze všimnout, že obě stanice mají krásné historické fasády, které odrážejí dobovou architekturu. Lanovka byla navržena s ohledem na zachování historického rázu Budínského hradu.

No a na neštěstí, jako je tomu u hromady dalších památek v Budapešti, tak i tato lanovka byla velmi poničena během bombardování za druhé světové války. Po skončení války byla uvedena opět do provozu až roku 1986.

Závěrem

Chystáte-li se navštívit Budínský hrad, tak tuto lanovku určitě doporučuji vyzkoušet. Nejen, že si ušetříte výšlap do velmi strmého kopce, ale zároveň si užijete i super autentický výhled během jízdy. Nehledě, že ani nemusíte na Budínský hrad jet autobusem od prohlídky Maďarského parlamentu, ale v klidu si projít výše zmíněný Řetězový most a pak se nechat vyvézt nahoru. Zmáknete tak hned několik významných míst jedním vrzem. 🙂  No a teď vám už jen popřát hezké počasí a hurá na cestu.

Kde se nacházíte:
Zpět nahoru

Další podobné články

Zanechte mi komentář